San Jorge está instalado • lat en nuestra conciencia col • lectiva


Diario La Vanguardia. edición impresa. Víctor M.. Amela

descargar documento

Tinc 57 años. Soy de Roma y vivo en Barcelona, soy doctor en filología románica e historiador medievalista. Tengo dos hijos, en Camilo (19) i en Bruno (17). Política? Sóc anarquista ingenu. No tinc creences religioses. he estudiado, a fons la historia del mite de Sant Jordi.

.- Va existir Sant Jordi?

Va ser màrtir del primer cristianisme, di el santoral

.- Què sabem:

Hi ha una tomba de Sant Jordi venerada des del segle VI a Diòspolis, avui Lod, a Iactual Israel.

.- Qui hi ha enterrat allà?

Un home sant. Según la tradición, un tribú romà, militar, nascut a Capadòcia i martiritzat en temps de l’emperador Dioclecià l’ any 303.

.- I anomenat Jordi?

Giorgos, nom grec que significa &’8220;protector dels camps».

.- I per què el van martiritzar?

Es va declarar cristià: això suposava trair l’obediència a l’ emperador per obeir Crist!

.- En què va consistir el martiri?

El pengen d´ una creu, l esgarrapen amb espines d´ esbarzers, li surten visceres, li estiren els membres, li tiren sal a les ferides, li calcen sabates de ferro ama punxes

.- I no es mor?
No: senyal del poder del seu Déu! Amb un martell li piquen el cap fins que li surt el cervell per les orelles. I li fan carregar el pes duna gran columna al pit
.- I Jordi es queda tan ample?

Y. Arriba un mag que parteix un toro per la meitat i el torna a ressuscitarperò Jordi aconsegueix convertir aquest mag al cristianisme! Llavors trossegen Jordi i tiren les seves restes a un pou. Però Déu el ressuscita.

.- I els torturadors, desesperats

Li tiren plom fos a la boca, li trepanen el crani amb clausMorirà i ressuscitarà tres vegades! Molts pagans es converteixen en veure-hoPerò aquest relat és pagà.

.- De debo?

Barreja elements jueus no bíblics i zoroastriansque sembla que assenyalen Mani.

.- Mani?

Profeta nascut a Pèrsia de família jueva, fun¬dador del maniqueisme, al segle III. Per nixò el rei persa Bahram va fer martiritzar i matar aquest profeta heresiarca.

.- I després el va recollir el cristianisme?

Com a tribú legionari, nascut un 23 d’abril (a les nou del matí): dóna als pobres uns di¬ners que eren per a l’emperador Constantí, i allibera esclaus i es declara cristià: per això es torturat i decapitat.

.- I mata un drac?

L’església cristiana va començar sent pacifista, però quan s’ oficialitza i té poder, temporalment es militaritza, i necessitarà un sant armat i guerrerSerà Sant Jordi.
.- On passa, la transformació?
Els bel•licosos germànics s’acosten al cristianisme i fan del màrtir oriental un cabdill guerreri protector del poble, “atleta de Crist”, “guerrer de Crist”. Acabarà sent pa¬tró del cavallers teutònics

.- On es consolida el culte a Sant Jordi?

Primera croada, segle XI: Sant Jordi apareix amb un cavall blanc i ajuda els croats a prendre Antioquia, fita decisiva! A partir d’aquí, surt el drac en el relat.

.- Com?

Ja Perseu, en el mite grec, va vèncer un drac per rescatar Andròmeda. Ja el Papa Silvestre va sotmetre un drac que exigia verges vestals en sacrifici. y
Sant Teodosi matava dracs amb la llança. Ja Sigfrid mata un drac i li roba el tresor

.- I quina és la primera representació plàstica de Sant Jordi matadracs?

Un fresc de principis del segle XI el repre¬senta a lesglésia de Santa Bàrbara i Sant Onofre a la Capadòcia. I aviat aquest relat fa fortuna a tota la cristiandat

.- M´el resumeixes?

A prop de la ciutat de Làsia, a la Capadòcia, un drac viu i les maresmes: mata amb la cua, les dents i lalè. El rei hi envia un exércit rere l’ altre, i tots fracassen. Per amansir el drac, comença a donar-li nens

.- Sacrificis humans?

El rei acaba lliurant la seva filla, a punt de casar-se. La varilla, vestida per al casament, espera asseguda la seva mort. I Sant Jordi passa per allà. Ella l´explica tot. Ell Ii pre¬gunta en quin dèu creu el seu pare. «En Júpiter», respon ella. Sant Jordi li ensenya a encomanar-se a Jesucrist i sotmet el drac.

.- I no el mata?

El lliga amb cintes de la princesa, i l´ entren amansit a la ciutatI tots es bategen! I des¬prés Sant Jordi decapita el drac.

.- yo, feina feta, continua camí enllà.

Menys en una versió pintada pel prerafaelita Dante Gabriel Rossetti: la princesa i Sant Jordi es casen!

.- Que simbolitza el drac?

Les amenaces, el dimoni… yo’ enemic. Un Sant Jordi “mata moros” ajuda a prendre Osca als moros l´ any 1096.

.- I quan arriba Sant Jordi a Catalunya?

L’antropònim Jordi existeix aquí des del segle XAl segle XI es dediquen altars a Sant Jordi. I un orde militar català es constitueix el 1201: Sant Jordi dAlfama.

.- Sant Jordi va ajudar Jaume I?

Y, a les conquestes de Mallorca i de València se li apareix cavalcant el cavall blanc.

.- Què creu que ens diu Sant Jordi. Avui?

Sant Jordi s´ ha instal•lat en nostra consciència col•lectiva, i sap adaptar-se als valors de cada moment: ara ja no es guerrer i és un cavaller galant, sempre protector nostre.
** Relat mil•lenari **

Cingolani ha culminat el primer estudi acadèmic rigorós sobre la història del mite de Sant Jordi, les seves arrels, el seu sentit, l´ evolució del relat i de les seves representacions plàstiques (“San Jorge, una llegenda mil•lenària”, editorial Base), un procés relacionat amb la implantació la difusió del cristianisme a Europa, des d´ Orient, en circumstancies hostilsCatalunya va adoptar Sant Jordi durant l´edat mitjana: es va imposar com a patró guerrer contra l´islam, i avui podria ser el nostre protector contra el drac de la crisi: és un cavaller ben fermós que ens vol convèncer que les nostres armes de present i futur ja no són les llances, sinó els llibres. Por Sant Jordi!