XXXIX Jornades Musicals de l’Octavari de Sant Jordi (2018)

Datei herunterladen

PORTADA

XXXIX Jornades Musicals de l´Octavari de Sant Jordi

Banyeres de Mariola 2018

28 ich 29 d'abril

Kirche Santa Maria

EINTRITT FREI

einmal. 2

XXXIX JORNADES MUSICALS DE L’OCTAVARI DE SANT JORDI

Banyeres de Mariola 2018

Samstag, 28 d'abril, 20:00 h

ORQUESTRA DE LA MARINA ALTA

Direktor: Francesc Estévez

Miquel Pérez Perelló, guitarra solista

Sonntag, 29 d'abril, 19:30 h

THE G-BRASS PROJECT

presenta FOUR PIPES / Quatre tubs

José Cháfer, Slawomir Cichor i Igol Cecocho, trompetes

Luc Ponet, orgue

Kirche Santa Maria Mariola

Eintritt frei

einmal. 3

Samstag, 28 d'abril. Església de Santa María. 20:00 h

ORQUESTRA DE LA MARINA ALTA

Direktor: Francesc Estévez

Konzert gesponsert von dem Bezirksrat von Alicante

PROGRAMM

TEIL

Suite per a orquestra “El Amor Brujo” de Manuel de Falla (1876-1946)

ZWEITER TEIL

Granada (Serenata) d’lsaac Albéniz (1860-1909)

Asturias (Leyenda – Preludio) de Joaquín Rodrigo (1901-1999)

Concert d’Aranjuez de Joaquín Rodrigo (1901-1999)

Allegro con spirito
Adagio
Allegro gentile

Guitarra solista: Miquel Pérez Perelló

Hinweise Programm

SUITE PER A ORQUESTRA «EL AMOR BRUJO» / MANUEL DE FALLA.

El ballet “El Amor Brujo” va ser compost per Manuel de Falla entre novembre de 1914 i abril de 1915. Moreno Ballesteros va dirigir l’estrena a Madrid el 15 d'April 1915. Posteriorment Falla va revisar bastant l’obra. La primera presentació en forma de concert de la versió definitiva va ser interpretada el 28 de marc de 1916 per l’Orquestra Filharmònica de Madrid, dirigida per Bartolomé Pérez-Casas.

Com inicialment l’obra va ser un fracàs, temps més tard el compositor va tor¬nar a escriure-la, va combinar les seues dues escenes en una sola, va ampliar el seu conjunt de càmera a una orquestra i va eliminar diverses cançons i recitats. La nova versió es va escoltar en concert en 1916, però va haver d’esperar per a una producció escènica fins a 1925, quan va ser interpretada a París per la cèlebre ballarina l’Argentina. Falla va extraure una suite orquestral del ballet ometent els números vocals.

einmal. 4

A través de les seues cançons ¡ danses populars, “El amor brujo” reflecteix el misticisme de la cultura gitana. Particularment espanyola és la manera en la qual les «forces brutes de naturalesa incorregible», com el biògraf de Falla, Burnett James, explica el simbolisme de l’Espectre, son aixafades per «la fermesa de la ment i de l’esperit humà», que estan representats per l’amor de Carmelo i Candela.

CONCERT D’ARANJUEZ / JOAQUÍN RODRIGO.

Es una composició musical per a guitarra i orquestra del compositor Valencia. Escrit en 1939 a París, és segurament el treball més conegut de Rodrigo i el seu èxit estableix la reputació d’aquest compositor com un dels principals de la postguerra. Es considera l’obra musical espanyola més interpretada al món.

Lluny de l’ambient tens d’Espanya per les ultimes etapes de la Guerra Civil i prop de l’agitació europea abans de la Segona Guerra Mundial, es tracta de la primera obra escrita per Rodrigo per a guitarra i orquestra. L’orquestració és única: poques vegades el so de la guitarra es confronta a tota una orquestra. No obstant aixó, la guitarra mai queda diluida, sino que el so de l’instrument destaca en tot moment. La seva estrena mundial es va produir el 9 rund um die Uhr tauchte ein neues Problem auf 1940 al Palau de la Música Catalana de Barcelona i el seu executor va ser el guitarrista Regino Sainz de la Maza, acompanyat per l’Orquestra Filharmònica de Barcelona dirigida per César Mendoza Lasalle.

El segon moviment, el més conegut dels tres, és marcat pel seu pas lent i melodia reservada, introduïts pel corn anglès, amb un acompanyament suau de la guitarra i la corda. Una sensació del pesar reservat impregna la peça. L’ornamentació s’agrega gradualment a la melodia en el principi. Un trinat de l’apagat-tònic en la guitarra crea les primeres llavors de la tensió en el fragment, creixen i s’arrelen, però es relaxen de nou periòdicament a la melodia. Eventual començament culminant d’una acumulació. Això es trenca novament dins de la melodia principal, Appassionato del molto, expressat per les seqüències amb l’acompanyament dels instruments de vent-fusta. La peça finalment resol a un arpegi tranquil de la guitarra, encara que la corda sona en el fons més aviat que la nota final de la guitarra la qual la resolen, i a més les que proporcionen material temàtic per a una altra composició, “Aranjuez, Mon Amour” del cantant francés Richard Antony. El tercer moviment està basat en una barreja dels compassos 2/4 ich 3/4.

einmal. 5

FRANCESC ESTÉVEZ, DIRECTOR

Nascut a Ondara, inicia els seus estudis musicals en el Conservatori Superior de Música de València, on va cursar les especialitats de Piano, Violí, Harmonia, Contrapunt, Fuga, Composició i Instrumentació, destacant entre els seus professors Amando Blanquer.

Després cursa estudis superiors de Composició i Direcció de Orquestra en el Reial Conservatori Superior de Música de Madrid amb els mestres Antón García Abril i Enrique García Asensio.

Ha realitzat estudis de Direcció d’Orquestra amb Helmuth Rilling en Stuttgart, Miguel Ángel Gómez Martínez en la Universitat de Alcalá de Henares ¡ amb Karl Ósterreicher ¡ Richard Edlinger en Viena.

in 1998 fou seleccionat per la Universitat de Harfort (Connecticut) EE.UU, per a estudiar Direcció d’Orquestra amb els mestres Harold Faberman, Kennet Kiesler, Daniel Lewis i Jonh Corigliano.

in 1998 funda l’Orquestra de la Marina Alta (die. M. EIN.), agrupació de la qual es director titular.

Ha dirigit entre d’altres, l’Orquestra Filharmònica de Debrecen (Hongria), Solisti de Praga (República Txeca), Orquesta Sinfónica del Estado de Michocán (Méxic), Orquestra de Cambra de l’Empordà i Camerata XXI (Orquestra resident de l’Associació de Concerts de Reus).

Im Jahr 2014 impulsa la creació de la St. George Symphony Orchestra, orquestra resident de la temporada de concerts de l’Associació d’Amics de la Música d’Alcoi, que va fer la seu presentació els dies 20 ich 23 de novembre al Teatre Principal d’Alacant i al Teatre Calderón d’Alcoi respectivament, amb un Concert Líric, Homenatge a Alfredo Kraus en el XV aniversari de la mort de Iil•lustre tenor. Posteriorment ha obtingut com a director musical èxits amb les produccions de les òperes Pagliacci en febrer de 2015, Lelisir d’Amore en octubre de 2017, La tabernera del puerto, la Novena Simfonia de Beethoven juntament amb l’Orfeó Valencia i els tradicional Concerts d’Any Nou de 2017 ich 2018.

Ha enregistrat els CDs Ópera Recital amb el tenor José Sempere, La Petita Serenata Nocturna K. V. 525 i Els Divertiments KV. 136, 137 ich 138 de W. EIN. Mozart, la Música per als Reials Focs d’Artifici i la Música Aquàtica de G. F. Handel, Compositor de la Marina Alta I, Concerts de Trompeta amb Jaume Signes i Set Fons, Himne de la Marina Alta del compositor Ferran Ferrando i Homenatge a Joaquín Rodrigo amb el guitarrista Miquel Pérez.

einmal. 6

MIQUEL PÉREZ PERELLÓ, GUITARRA

Comença els estudis a Dénia amb Vicent Ballester i després a Alacant, on finalitza la carrera amb el catedràtic José Tomás. A Barcelona perfecciona els seus coneixements musicals cursant un postgrau en L’Escola d’Arts Musicals «Luthier».

Ha rebut classes deis principals mestres reconeguts del món de la guitarra, com ara: José Tomás, Carles Trepat, Ma¬nuel Barrueco, David Russell, Hopkinson Smith, Ignacio Rodes, Manel González

Finalista del Concurs permanent de Joventuts musicals a Sabadell, és seleccionat pel circuit Injuve, i realitza una sèrie de concerts en nombroses ciutats de la geografia espanyola. Ha realitzat concerts en la Fundació Juan March, Madrid; Auditori Wintertour, Barcelona; Palau de la Música Valenciana, Valencia; Teatre Arniches, Alicante; Museu de Belles Arts Sant Pió V Valencia; Les Nits del Oceanogràfic, Valencia; Sala de Cultura Sa Nostra, Maó; Ruta de les Ermites, Altea; Festival de Música Clàssica, Teulada-Moraira; Setmana Inter¬nacional de Música, Dénia; Palau-Auditori, Canet d’en Berenguer, usw.

També a l’estranger actua a França (gira de concerts per la Provença; Aix en Provence, Chateau de Saumane…), Europa Baronissi Festival (Italien), així com a Alemanya, Suïssa i Korea on participa en el festival «Wonju Tatto» (Jeju).

Ha impartit classes d’història de la música a la Universitat Miguel Hernández dins del projecte la Universitat de l’Experiéncia. També en diversos conservatoris (Vic, Altea, Castellón, Montcada, Kochen…) entre els quals destaca el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo, Valencia.

La seva discografia abasta un ampli espectre d’un músic dedicat tant a la interpretació del repertori clàssic com reflecteix el seu Cd Homenatge a Joaquín Rodrigo (Concert d’Aranjuez, 2017), com la creació i composició entre els quals destaca Homer l’Odissea, 2014, espectacle que ha rebut elogis de la crítica especialitzada i premiat en certàmens culturals, sent representat ais principals auditoris valencians destacant el Palau de la Música de València. Els seus Cd han estat reproduïts en RNE i en importants emissores de radio.

També els seus treballs de musicació dedicats a poetes valencians com Marc Granell, V. EIN. Estellés i Miguel Hernández han estat elogiats per crítics musicals i literaris i exposats a la Biblioteca Valenciana.

En l’actualitat resideix en València dedicat exclusivament a l’activitat artística, realitzant concerts al llarg de la geografia espanyola i a l’estranger. Interpreta els seus concerts amb una valuosíssima guitarra anomenada «La Campiña» construïda pel guitarrer José Luís Romanillos.

einmal. 7

ORQUESTRA DE LA MARINA ALTA (OMA)
L´OMA, creada l’any 1998 pel director d’orquestra Francesc Estévez, naix amb l’afany de cobrir un buit important en la cultura de la comarca de la Marina Alta.

Per tal d’entendre l’esperit de cohesió cultural de la formació, s’ha de dir que l’Orquestra de la Marina Alta està concertada amb la MACMA (Mancomunitat Cultural de la Marina Alta), entitat integrada pels 33 municipis que conformen la comarca i que recolzen la iniciativa de dur a terme aquest projecte cultural, el qual no solament ha permès la difusió de la música clàssica a totes les poblacions de la comarca, sinó que n’ha democratitzat l’accés i el gaudi.

Pel que fa a la seua intensa trajectòria, l´OMA va realitzar el concert de presentació el 22 August 1998 en el marc de la X Setmana Internacional de la Música de Dénia amb la representació de l´òpera de Mozart, Bastien and Bastienne. Fins avui ha realitzat mes de 450 concerts per tots els pobles de la comarca, amb les seues dues formacions: OMA (Orquestra de la Marina Alta) i JOMA (Jove Orquestra de la Marina Alta), tot consolidant el vessant formatiu i educatiu de la JOMA com a agrupació paral•lela a l’OMA.

El fet de la pertinença comarcal no ha estat una limitació en relació al creixement i rendiment artístic i professional de l’Orquestra de la Marina Alta, la qual ha actuat al Palau de la Música de València, Auditori del Conservatori Superior de Música de Palma de Mallorca, Teatre Ruperto Chapí d’Elda, Auditori Joaquín Rodrigo de Sagunt, Catedral de Terol, Setmana Internacional de la Música de Dénia, Cicle de Música a les Agustines de Dénia, Música a l’Estiu de Xàbia, Festival Internacional d’Orgue de Pedreguer, Cicle de concerts de Setmana Santa ciutat de Terol, Temporada de Concerts i Opera d’Alcoi.

Aquest ampli recorregut ha potenciat als solistes i compositors de la comarca. in der Tat, l’OMA ha compartit escenari amb solistes tan prestigiosos com: José Sempere, David Menéndez, Carmen Avivar, Isidro Anaya, Ismael Pons, Carlos Moreno, J. EIN. Alemany, Vicens Prats, Thomas Indermühle, Wolgang Meyer, David Tomás, Joan Enric Lluna, Miquel Pérez, Boris Monoszon, Eriko Takezawa, Eric Aubier, Stephen Burns, Martin Rummel i Josep Vicent Giner.

zusätzlich, pel que fa a la producció musical, cal dir que l’OMA ha enregistrat els CDs: Ópera Recital amb el tenor José Sempere, La Petita Serenata Nocturna KV. 525 i Els Divertiments KV. 136, 137 ich 138 de W. EIN. Mozart, la Música per als Reials Focs d’Artifici i la Música Aquàtica de G. F. Handel, Compositors de la Marina Alta I, amb composicions de José Mayor, Dolores Sendra i Ferran Ferrando, Concerts de Trompeta amb Jaume Signes i Set Fonts i l’Himne de la Marina Alta de Ferran Ferrando.

einmal. 8

Sonntag 29 d'abril. Església de Santa María. 19:30 h

THE G-BRASS PROJECT presenta FOUR PIPES/ Quatre tubs

José Cháfer, Trompete (Conservatorí Superior de Murcia)

Slawomir Cichor, Trompete (Arthur Rubinstein Philarmonic / Polonia)

Igor Cecocho, Trompete (Academy of Music in Wrociaw / Polonia)

Luc Ponet, orgue (Tongeren / Bélgica)

PROGRAMM

Fanfare for ST. Edmundsbury de Benjamín Britten (1959)
Sonate de Coticen de G.R Telemann (1681 -1767)
Concert Piece Op. 52a de Flor Peeters (1903-1986)
The Queen of the night’s Aria de W.A. Mozart (1756-1791)
Ave María de Mirostaw G^sieniec (1954)
Senza Freta de Kzysztof Grzeszczak (1965)
Nun komm der Heiden Heiland BWV 659 Camp de Mirra Fest Fest. S. Bach (1685-1750)
Lux et Lapis de Kevin McKee (1980)
Cantinela de Krzysztof Grzeszczak (1965)
Festival Tocatta de Percy E. Fletcher (1879-1932)
Monochromia de Krzysztof Grzeszczak (1965)

JOSÉ CHÁFER MOMPÓ, TROMPETA

En l’actualitat ocupa la Càtedra de Trompeta i és el cap del Departament de Vent Metall del Conservatori Superior de Murcia, al mateix temps és el Director Artístic de CIMVO. Viatja amb freqüència per a realitzar clínics i com a artista convidat a diferents Universitats i festivals, incloent EEUU, Xina, Canadà, Bèlgica, schweizerisch, Itàlia i Polònia. Ha actuat com a solista en la Internacional Conference de la Trumpet Guild, l’IBBA o la Conferencia Internacional de Trompeta de Lodz.

Ha estrenat nombrosos concerts per a trompeta i piano, trompeta i òrgan, trompeta solista i ensemble de trompetes, per a banda i 2 trompetes solistes i per a 4 trompetes i banda, tots ells escrits i dedicats per a ell a Europa i América del Nord. També diferents estrenes europees d’obres de Morales, Vizzutti, McKee i Stephenson entre uns altres.

Com a músic d’orquestra ha actuat amb l’Orquestra Simfònica de Madrid, Orquestra Simfònica de Barcelona, Orquestra Simfònica de Murcia i Orquestra del Teatre Chapí.

einmal. 9

Com a músic de càmera és el fundador de Quorum Brass i Collage Brass Ensemble. I també ha realitzat gires amb Barna Brass i Spanish Brass.

Els seus professors han sigut Manuel López, Miguel Sarrio, Ernest Aparisi, Vicente Campos, Luis González, Eric Aubier i Spanish Brass. Ha gravat recentment el seu primer Cd SPIRIT, al costat del pianista Adolfo García, i està acabant el seu segon treball discogràfic.

José Cháfer és Artista Yamaha i Artista Warburton.

einmal. 10

SLAWOMIR CICHOR, TROMPETA

El Dr. Slawomir Cichor és trompeta solista de la Filharmònica d’Arthur Rubinstein en Lodz, Polònia. També és professor assistent en l’Acadèmia de Música de Lodz.

La seua carrera musical va comentar en 1999 quan va passar a ser trompeta principal de l’Orquestra Festival Plish.

seit 2000 al 2003 va actuar com a trompetista convidat en la Simfonia Varsòvia i els vuit anys següents va ser trompeta co-principal de la Filharmònica Nacional de Polònia a Varsòvia. Durant aquest temps va gravar mes de 20 discos compactes amb música de Mahler, Janacek, Lutoslawski, Penderecki, Szyma-nowski, Karlowicz i Tansman.

Cichor també toca la trompeta barroca i coopera amb molts conjunts de música barroca. Durant els últims 12 anys ha gravat 10 CDs amb diversos projectes musicals.

Com a solista i músic de càmera ha guanyat premis en diversos concursos polonesos.

També apareix com a solista amb orquestres simfòniques i bandes de vent.

seit 2000 està treballant com a pedagog acadèmic. Els seus alumnes han guanyat premis, tant a Polònia com internacionalment.

in 2010 Slawomir Cichor va rebre el títol de Doctor en Arts Musicals.

IGOR CECOCHO, TROMPETA

Es va graduar a l’Acadèmia de Música de Bielorússia, on va estudiar amb el Professor. N. Volkov. von 1979 ein 1990 va ser solista de l’Orquestra Simfònica del Teatre Bolshoi de Minsk i de 1986 ein 1990, professor de 1’Académia de Música de Bielorússia.

Es guanyador de diversos concursos de trompeta (inclòs el concurs internacional de Daugavpils en 1983).

von 1992 ein 2006 va ser solista de l’Orquestra Filharmònica W. Lutoslawski en Wroclaw. von 1990, Igor Cecocho dirigeix la classe de trompeta en l’Acadèmia de Música de Wroclaw, i també imparteix classes en l’Acadèmia de Música de Lodz.

Ha actuat com a solista a Polònia i a l’estranger, tocant trompetes modernes i històriques. Ha actuat amb la majoria de les orquestres simfòniques i de càmera poloneses (com la Simfonia Varsòvia i Concerto Polacco) amb mestres com Jerzy Maksymiuk, Robert Satanowski, Reinhard Seehafer (Deutschland), Larry L¡-vingston (EE. UU.), Martin Hardy (Großbritannien), Nikolai Dyadiura (Ucraïna), Marek Pijarowski i Jerzy Salwarowski i altres.

Les seues aparicions en la música de cambra inclouen la cooperació amb excel•lents músics: Emma Kirkby, Crispían Steele-Perkins, Paul Esswood, Gillian Keith, Daniel Stabrawa i Andrzej Chorosinski.

Igor Cecocho ha gravat moltes vegades per a radio, televisió i CDs. Ha presentat nombrosos treballs contemporanis a tot el món, ha impartit classes ma¬gistrals i ha format a diversos guardonats en concursos internacionals.

einmal. 11

LUC PONET, ORGUE

L’organista Luc Ponet, nascut en Hasselt, Bèlgica, dona credibilitat a la seua reputació internacional per les seues reeixides presentacions en nombrosos festivals d’orgue a París, Varsòvia, Tòquio, Mèxic, Chicago, Las Pinas (Manila) i el Festival de Flandes. Va rebre el Diploma Superior, anomenat «Premi d’Excel•lència» amb gran distinció (classe del professor Chris Dubois), en el Col•legi de Música «Lemmensinstituut» (en Leuven).

später, el seu desenvolupament artístic va ser fortament influenciat pels seus estudis avançats (en orgue i improvisació) amb el professor Dr. Hans Haselbock en l’Escola Superior de Música a Viena.

in 1982, Luc Ponet va ser nomenat professor d’Orgue en Lemmensinstituut (en Leuven) in einem 1996 va ser professor hoste d’orgue en la Universitat de Con¬cordia en River Forest (Chicago, III).

in 1988 va ser organista titular de l’orgue monumental Le Picard de la Basílica de Tongeren, Bélgica. in 1996 va ser «organista resident» de Beguinase en St. Truiden (orgue historic Ancion de 1653) in einem 1999 també en Alden Biesen, al centre cultural Europeu de la comunitat flamenca en Bilzen, Bélgica, on toca un fantàstic orgue Van Peteghem de 1788. Totes aquestes tres locacions estan considerades per la UNESCO com a Herència Mundial (Organització d’Educació Científica i Cultural de les Nacions Unides).

A setembre de 2000, el mestre Ponet va ser nomenat Inspector d’Educació Artística en les acadèmies de música/escoles de música i conservatoris de Bèlgica.

CONTRAPORTADA

ORGANITZA.

Stadt Mariola

2018 Any de Llegenda. 13 i de juliol

Bruderschaft St. George Mariola

PATROCINA

DIPUTACION DE ALICANTE

Stadt Mariola

Bruderschaft St. George Mariola

COL•LABORA

PARRÒQUIA DE SANTA MARIA. Banyeres de Mariola

Musikgesellschaft Mariola

Capitans Califes 2017 - 2018. Família García Francés.

Capitans Moros Vells 2017 - 2018.

Capitans Maseros 2017 - 2018.

Capitans Contrabandistes 2017 - 2018.