XXXVI Jornades Musicals de l’Octavari de Sant Jordi (2015)

Download file

Sunday, 26 d´ April

Ensemble ORQUESTA “CIUTAT DE LLIRIA”

Saturday, 2 May

AD LIBITUM – COR DE CAMBRA
Escola coral de Quart de Poblet

Parish of Santa Maria

Free entrance

(2)

Ensemble ORQUESTA “CIUTAT DE LLIRIA”

Sunday, 26 d´ April. Church of Santa Maria

PROGRAM

Part I

Divertiment No 11 K. 251, of W. A. Mozart (1756 – 1791)

I. Very happy
II. Menuetto
III. Andantino
IV. Menuetto (Tema con variazioni)
V. Rondo (Allegro assai)
WE. Marcia alla francese

Part II

El amor brujo (versió 1915), de M. de Falla ( 1876 – 1946)

Isabel Julve, cantaora

Ensemble OrquestaCiutat de Llíria

Gaspar Sanchis Castillo, director

(3)

PROGRAM NOTES

W. A. Mozart ( 1756 – 1791)

El Divertiment n° 11 en re mayor, K. 251, va ser escrit al mes de juliol de 1776 a Salzburg, possiblement per l´ onomàstica de la germana de Mozart, Nannerl, the 26 de juliol o pel seu aniversari el 30 of July. El moviment inicial està escrit en forma de sonata mono temàtica en la qual en lloc del vertader segon subjecte en la tonalitat de la dominant (la major), el primer subjecte apareix en la menor. El trio del primer minuet està compost sol per a cordes i el tercer moviment, de tempo Andantino, està en forma rondó. El quart moviment és una inusual barreja de minuet i forma variacions. Here, les tres variacions serveixen com elstrios”, amb el tema del minuet tornant da “capo” després de cada variació. La primera d’aquestes variacions es caracteritza per l’oboè sol, la segona pel violí sol i en la tercera, la melodia de la segona flueix per davall del tema. Les trompes no participen en cap de les variacions.

(4)

M. de Falla ( 1876 – 1946)

El amor brujo (versió 1915)

The 15 d'April 1915 es va estrenar la primera versió d“El Amor Brujo”, espectacle ideat per a posar de manifest les qualitats de la gran Pastora Imperio com a “cantaora”, actriu i “ballaora”. In 1925, Falla va transformar la primera versió en un ballet per a orquestra simfònica en una de les seues obres mes importants, amb tres cançons curtes per a mezzosoprano. Amb aquest format, “El Amor Brujo” va triomfar com moltes altres obres de Falla. L’argument conta la historia de Candela, una xica gitana, enamorada de Carmelo. L’ obra és de caràcter marcadament andalús, tant en allò musical com en allò literari. El llibret va ser escrit per Gregorio Martínez Sierra en dialecte andalús, si bé s’ha arribat a posar en dubte la seua autoria, en favor de la seua dona, María de la O Lejárraga García, feminista apassionada que va publicar obres sota el nom del seu marit. La música conté moments de gran bellesa i originalitat, i inclou les famoses “Danza ritual del fuego”, “la Canción de fuego fatuo” i “la Danza del terror”. Una historia d’ encisos, de bruixeria, on l´ espectre de l’amant mort de Candela se li apareix gelós davant dels seus amors amb Carmelo. La solució estarà en mans de Llúcia, …

(5)

Orquesta Ciutat de Llíria O C LL

L’ OrquestaCiutat de Llíriaestà integrada per professors de dilatada experiència professional que han tocat en els faristols de les mes prestigioses orquestres d’Espanya i d’Europa. El seu planter clàssic permet conrear amb la màxima qualitat un repertori no sempre atès per formacions simfòniques.. L’ O C LL, pretén consolidar-se temporada rere temporada, com un dels projectes possiblement mes originals i diferents dels sorgits en els últims quinze anys en el panorama de la música espanyola. Gràcies a l’auspici de l’Ajuntament de Llíria, l´ orquestra pretén desenvolupar una labor centrada principalment, en la interpretació i difusió de la música de la passada centúria i d’aquella altra escrita sota l’estricte signe de la contemporaneïtat. En els seus programes, gran part de la música actual espanyola, i singularment valenciana, conviu amb obres delsclàssics” dels Segles XVII, XVIII, XIX, i XX i deis autors mes significatius internacionalment de les ultimes dècades. Like this, el repertori de l’ orquestra compren des de Bach i Mozart a Britten i Boulez; des de Hindemith o Weill a Takemitsu o Berio; des de Falla i Gerhard a Oliver Pina, Marco o García Abril; sense oblidar els autors valencians com C. Cano, E. Calandín, R. RamosPerò a més, pel seu estil de funcionament, rigorós i flexible alhora, l’ O C LL és un instrument versàtil capaç d’ enfrontar-se al repertori clàssic i romàntic, adaptant-se en aquests casos, a les exigències tècniques, musicals i organitzatives que aquestes partitures plantegen.
L´ orquestra també pretén realitzar una labor pedagògica per mitjà de l’ organització de cursos de perfeccionament, i la creació de noves obres adequades a la seua formació apostant especialment pels compositors de la ciutat de Llíria. La presentació de lOrquestaCiutat de Llíriasuposa un punt d’inflexió en l’activitat professional fomentant la col•laboració de destacats alumnes i graduats del Conservatori Professional de Música per a així contribuir en el desenvolupament musical dels mateixos. D’aquesta manera, a mes d´ oferir una proposta de qualitat, l’ OrquestaCiutat de Llíriapretén oferir una activitat de formació als alumnes que han realitzat els seus estudis en aquest centre perquè adquirisquen una experiència vertadera abans de convertir-se en músics professionals. Entre els seus pròxims projectes al marge dels concerts programats de temporada destaquen concerts didàctics per a xiquets, estrenes d´ obres d’encàrrec, programes amb cor i orquestra i gravacions discogràfiques.

(6)

GASPAR SANCHIS CASTILLO

Director de lOrquestaCiutat de Llíria

Director de lEnsemble 2000

Professor d’Orquestra del Conservatori de Llíria

Nascut a Vilamarxant (Valencia), Gaspar Sanchis inicia els seus estudis musicals a l’edat de 7 anys al seu poble natal. La seua claredat gestual junt amb la seua sensibilitat musical van convertir el seu debut al capdavant de l’Orquestra de València en un gran èxit amb la Cinquena Simfonia de Beethoven considerada per la crítica especialitzada com “… una cinquena simfonia com feia molt de temps que no se sentia tan emocionant …” De trajectòria inusualment variada, interpreta grans obres simfòniques així com interpretacions històriques i partitures innovadores contemporànies. En la Temporada 2012/2013 Gaspar Sanchis al capdavant de lO C LL assumeix la direcció musical així com la producció del ballet La Historia del Soldat, junt amb el ballarí i coreògraf Toni Aparisi, convertint-se en un dels espectacles mes importants de dansa de la temporada aconseguint el premi del públic al millor espectacle de la temporada.
Realitza els seus estudis de direcció d´ orquestra amb el mestre Manuel Galduf Verdeguer obtenint les màximes qualificacions. Cursa igualment estudis d’harmonia, contrapunt, fuga i composició amb els professors César Cano, Ramón Pastor, Emilio Calandín, etc. Amplia els seus estudis de direcció d´ orquestra a Berlín amb els mestres Jorma Panula, Colin Metters i Kenneth Kiesler i amb el mestre Salvador Mes i Jörg Bierhance en els Vienna Máster Courses (Vienna). Assisteix a les Máster Class de Piero Gamba i Antón García Abril entre altres. Cursa estudis de Postgrau en la Universitat Politècnica de Valencia. Gaspar Sanchis ha desenrotllat una important carrera com trombonista, amb una intensa activitat tant en el camp simfònic com en el de la música de cambra, col•laborant amb diverses formacions com laOrquesta Sinfónica de Castilla i León”, “Orquesta Sinfónica Española”, “Banda Municipal de Madrid”, etc.
Va ser fundador de STROMBOR BRASS QUINTET. formació amb la qual té gravats diversos CDs. Amb aquesta formació exerceix una activitat professional, realitzant concerts, màsters i cursos per tota la geografia espanyola, realitzant gires per Asia, Europa i América sent la imatge Internacional de la marca d’instruments de metall alemanya B&S. Ha realitzat gravacions per a radio, TV, espectacles audiovisuals, música per a cine, theater, etc. És requerit assíduament com jurat en diversos concursos internacionals d’interpretació. Ha dirigit l’Orquestra Jove del C. P de Llíria, Orquestra del C. S. From Valencia, Philharmonisches Kammerorchester de Berlín, Sinfonieta Badén, Lithuanian State Symphony, Banda Municipal de Valencia, Valencia Orchestra. From 2005 dirigeix el Grup InstrumentalEnsemble 2000grup amb un ampli repertori del s. XX i XXI amb compositors com M. de Falla, I. Stravinsky, Ligeti, A. Schoenberg, C. Cano, E. Calandín, W. Lutowlasky, L. Berio, E. Várese, L. Nové, etc. Ha sigut director musical de les operesBastian i Bastiane” of W. A. Mozart, “Der kaiser Von Atlantisde Viktor Ullmann iEl amor brujode M. de Falla (versió de 1915). Hi ha actuat junt amb solistes com Charo Valls, Ma Ángeles López Artiga, Sergio Santes, Vicent Llimerá, Jacques Maguer, Robert Expert, Ricardo Roca, Carlos Apellániz, Salvador Navarro, Cristina Faus, Tactor Ángel Fígols, Anabel García del Castillo, etc. L’any 2010 és seleccionat per a participar en el X Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués. In 2010 funda lOrquestaCiutat de Llíriade la qual és el seu director musical. Entre els seus pròxims compromisos cal assenyalar el seu proper debut al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Marsella i el retorn a l’Orquestra de Valencia per a la cloenda de lITF (International Trombó Festival). Actualment compagina el seu treball com a director amb la docència exercint com a professor del Conservatori professional de Música de Llíria, plaça de la qual és titular per oposició des de l’any 1995. Va ser director de l’esmenta’t conservatori des de l’any 1.999 a l’any 2011.

(7) i (8)

ORQUESTRA I COR AD LIBITUM

Escola Coral de Quart de Poblet

Saturday 2 May. Església de Santa María. 20’30 h

PROGRAM

Part I (that. 25′)

Jesus bleibet meine Freude BWV 147, de Johann Sebastian Bach
Duo d’Adam i Eva (La Creació), de Franz Joseph Haydn
Laúdate Dominum (Vespres solemnes), de Wolfgang Amadeus Mozart
Intermezzo Sinfonico (Cavalleria Rusticana), de Pietro Mascagni
Cantique de Jean Racine, de Gabriel Fauré
Hallelujah (El Messies), de George Frideric Handel

Part II (that. 40′)

Magnificat, de John Rutter

1. Magnificat anima mea
2. Of a Rose, a lovely Rose
3. Quia fecit mihi magna
4. Et misericordia
5. Fecit potentiam
6. Esurientes
7. Gloria Patri

Carmina Sánchez, soprano

Miguel Ángel Ariza, baríton

ORQUESTRA I COR AD LIBITUM
Escola Coral de Quart de Poblet

Francesc Gamón, director

(9)

Ad Libitum Chamber Choir of the Quart de Poblet Choral School

L’Escola Coral de Quart de Poblet és un ampli projecte pedagògic qué s´ ocupa de la formació en el cant coral des de la primerenca edat dels quatre anys. It currently consists of more than 350 children, joves i adults dividits en sis grups corals. Since it began its activity in the 1983, baix la direcció de Cristina Contreras, ha oferit més de 900 concerts, making numerous international tours in Europe and South America. Ha interpretat un ampli repertori i col•labora freqüentment amb el Palau de les Arts Reina Sofía de València, where he has been under the baton of some of today’s greatest directors, with Lorin Maazel Ricardo Chailly. Ha sigut guardonada a importants certàmens, destacant els quatre primers premis obtinguts al Certament Nacional Infantil i Juvenil d’Havaneres de Torrevieja. Ad Libitum is the chamber choir of the Choral School, composed of young people with a solid musical and vocal training. Dirigit des del 2007 per Francesc Gamón, el seu repertori abraça obres de totes les èpoques, prestant especial atenció al repertori del renaixement. Ha interpretat “El Messies” dHandel en versió íntegra en diverses ocasions, així com altres grans obres com ara “La Passió segons Sant Mateu” de Bach i “Vesperae solennes de Confessore” de Mozart. El passat mes de novembre va debutar com a cor d’ opera a les representacions de “La Flauta Mágica” al Teatre Principal de Castelló. Recentment ha realitzat una gira per Itàlia, oferint un concert a lhistòrica basílica de Santa Maria del Pópolo de Roma, i ha sigut guanyador del segon premi «Lira de Plata» al Certamen de la Cançó Marinera de San Vicente de la Barquera (Cantabrià).
www.escolacoral.com

(10)

FRANCESC GAMON

Director

He was born in Sagunto, l’any 1986. És titulat en piano, direcció d´ orquestra i direcció de cor pel Conservatori Superior de València, on fou deixeble dels mestres Miguel Ángel Herranz, Manuel Galduf and Pilar Vañó; en l’actualitat finalitza els estudis de composició, clave i orgue. He expands his training in renowned centers, com ara lAcadèmia Chigiana de Siena (Italy) i el Berklee College of Music. Com a pianista, ha treballat amb mestres de la talla de Joaquín Soriano, Mario Monreal, Guillermo González i Fernando Puchol; i ha col•laborat amb multitud d’agrupacions, offering concerts throughout much of Spain and also in the United Kingdom, Germany, Franca, Italy and Andorra. La seua continua formació en el camp de la direcció musical inclou nombrosos cursos de perfeccionament i clases magistrals amb professors com Gianluigi Gelmetti, Bruno Aprea, Enrique Garcia Asensio, Christopher Soler, Omer Meir Wellber, Josep Ramón Gil-Tárrega, Juan Luis Martinez, Eduardo Cifre, Vasco Negreiros i Martin Schmidt. He has been at the forefront of many groups, d’ entre les quals destaquen l’Orquestra de la Fundació Bulgària Clàssic de Sofia, the Young Provincial Orchestra of Malaga, and the Symphony Band, the Symphony Orchestra and the Choir of the Musical Union of Llíria. His repertoire, constantly growing, inclou ja pàgines cèlebres de la literatura simfònic-coral, com son els “Réquiem” de Mozart i “Fauré”, l´oratori “El Messies”, “la Missa de la Coronació”, “el Gloria” de Vivaldi, fragments d´ operes i sarsueles, a mes d’altres obres de totes les èpoques. Recentment ha debutat com a director d´ opera amb “La Flauta Mágica”. For special attention to early music and the year 2013 founds L’Arcàdia, group specializing in the study and interpretation of music prior to 1800 with historical instruments and criteria, of which he is musical and artistic director. Ha participat com a director d´ orquestra a l´ enregistrament de diversos CDs. Es forma com a investigador musical de la mà dels professors Antonio Ezquerro i Luis Antonio González cursant el màster en música de la Universitat Politècnica de València, specializing in the study of early music. He has done and published several research papers and is currently preparing his doctoral thesis. Since his directorial debut last year 2005 he has been the head of various vocal and instrumental formations. Actualment està al front de la Banda Simfònica de la UMSC de Benicàssim i del Cor de cambra Ad Libitum de l’Escola Coral de Quart de Poblet, activitats que compagina amb la docència al Conservatori Superior de Música de Córdoba. www.francescgamon.com

(11)

Organize

Regidoria de Cultura i Educació de l´ Ajuntament de Banyeres de Mariola

Brotherhood of St. George Mariola

Sponsor

Diputación de Alicante

M. I. Banyeres de Mariola City Council

Cultura Arts

Brotherhood of St. George Mariola

Col. Labora

Parish of Santa Maria

Banyeres de Mariola Musical Society

(Contra portada)